Kategórie

Splitboardové túry pre začiatočníkov

rossignol splitboard snowboard freeride winter

Raz začneš a už neprestaneš

Začať s novým športom si vyžaduje kus trpezlivosti, vôle a obrovskej chuti trochu sa popasovať s novými výzvami. Dokonalo ovládať svoju výstroj znamená polovicu úspechu na splitboardovej túre. Potrebné je jednotlivé komponenty študovať a učiť sa s nimi pracovať. Po čase by ste mali zvládnuť aj jednoduché opravy priamo v teréne. So splitboardingom začínajte v oblasti, z ktorej sa viete ľahko dostať a nikdy nenechajte svoj splitboard újsť. My Vám poradíme ako si splitboarding užívať hneď od začiatku.

Splitboardové túry pre začiatočníkov

Nikto nespadol z neba učený

Je pochopiteľné, že s novým výstrojom je potrebné sa zoznámiť a naučiť s ním správne pracovať. Ak ste technický typ tak super, ak nie tak nevadí, všetko potrebné Vám vysvetlíme. V prvom rade potrebujete komplet výstroj a základné vedomosti. Čo všetko by mal obsahovať splitboardový výstroj, čo potrebujete na prvú splitboardovú túru a ako sa správne obliecť tomu sme sa venovali v článku o splitboardingu, článok nájdete tu SPLITBOARDING. Odporúčame si ho prečítať, dozviete sa kopec praktických trikov.

Keď už viete ovládať svoj splitboard, môžete začať plánovať prvé túry. Tie by mali byť ľahké a motivujúce. Ponúkame Vám pár tipov na túry pre začínajúcich splitboardistov.

Kde začať so splitboardingom ?

My radi spoznávame nové miesta a slovenské hory. Nechali sme sa inšpirovať tipmi na skialpové či splitboardové túry, ktoré sme našli TU. Ak je zimná túra vhodná pre začínajúceho skialpinistu, tak je vhodná aj pre začínajúceho splitboardistu. Možno Vás nepoteším, ale áno začínajte prosím svoj úplne prvý trip na okraji lyžiarskej zjazdovky. Môžete začať aj v známom teréne, ľahko prístupnom. V prípade problémov sa musíte dostať dole, čo najrýchlejšie. Vyberte si nie strmú zjazdovku. Ostrý sklon zjazdovky Vás ľahko preskúša, vyčerpá a ešte si môžete ublížiť alebo poškodiť výstroj. Zjazdovka je upravená, naučíte sa správne pohyby, odskúšate výstroj v bezpečnom prostredí a preveríte svoje kapacity:

• koľko vody potrebujete na výlet,
  • aké oblečenie Vám vyhovuje a čo zbytočné ste si nabalili a niesli na chrbte,
  • potrénujete si zloženie a rozloženie splitboardu a viazania, či palíc
  • pár tipov Vám dá v následujúcom videu Pro jazdec, niekoľkonásobný víťaz Freeride World Tour - Xavier De Le Rue

Tipy na splitboardové túry pre začiatočníkov

cieľ: zoznamiť sa so splitboardom, osvojiť si techniku šliapania a skladania/rozkladania splitboardu

1, Vrátna dolina. Snilovské sedlo - Chleb - Chata pod chlebom - Veľký Kriváň - Snilovské sedlo

náročnosť: začiatočník

celkový čas výstupu: 2 - 2,5 hod

Je to krátky, ale krásny výlet s nádherným výhľadom, ak Vám víjde počasie tak na túto spoznávaciu túru nezabudnete. Precvičíte si skladanie a rozkladanie splitboardu hneď niekoľko krát, to je cieľom tejto túry. Vyveziete sa kabínkovou lanovkou z posledného parkoviska vo Vrátnej do Snilovského sedla. Ak je pri spodnej stanici málo snehu kúpte si obojsmerný lístok, ak je snehu dosť, čaká Vás dlhá krásna jazda. Vyveziete sa do Snilovského sedla, rozložíte split a môžete šliapať hore k prvej tabuli po zimnom tyčovaní. Podľa smerovej tabule odbočíte doľava na Chleb, za 30 min ste na vrchole. Zložíte splitboard na snowboard a spustíte sa na chatu pod chlebom, ak máte vizuálny kontakt. Ak chatu nevidíte môžete sa vrátiť po zimnom tyčovaní smerom na snilovské a v polke cesty odbočíte doľava zase po zimnom tyčovaní smerom na Chatu. Tam si môžete dať krátku prestávku. Od chaty pod chlebom začnete šliapať chodníkom smerom na Snilovské sedlo, 30-40 min podľa tempa. Môžete ísť smerom na hrebeň po zimnom tyčovaní (kadiaľ ste išli pri zlej viditeľnosti dole), ale ak je prešliapaná stopa môžete ísť chodníkom popod hrebeň - traverzom smerom do Snilovského sedla. Keď prídete k turistickej tabuli tak podľa návesti sa vyberiete smerom na Veľký Fatranský Kriváň. Zo Snilovského sedla by ste tam mali byť do 40 minút. Hore budete rozbehnutí a spotení, rýchlo sa prezlečte, zbaľte výstroj a rozhodnite sa kadiaľ do Snilovského sedla. Možností máte viacero. Buď sa vydáte priamo smerom na kabínku, ak je dostatok snehu tak je to super jazda, plynule prejdete na chodník po ktorom ste šliapali hore a s dostatočnou rýchlosťou prídete až ku kabínke. Táto jazda je bezpečná, terén nie je lavinózny. Môžete si tiež zvoliť jazdu žľabom smerom na Chatu pod chlebom. Tu už dávajte pozor, pár krát sme tu videli odtrhy snehu. Keď bezpečne prejdete žľab tak šliapete smerom na Snilovské sedlo 15-20 min. Ak je dostatok snehu môžete si zajazdiť popod kabínu až dole na parkovisko, od polky svahu sú serpentíny, pozor na kamene, ale inak veľká zábava.

2, Vrátna dolina. Poludňový Grúň

náročnosť: začiatočník / mierne pokročilý

celkový čas výstupu: 2 - 2,5 hod

Zaparkujete pod lyžiarskym strediskom Vrátna - paseky na Starom dvore. Výšľap môžete začať popri detskom parku po ľavej strane strediska smerom hore. Šliapať môžete aj popri vleku na pravo po zjazdovke, ale pozor je tu riziko zrážky, na niektorých miestach popri vleku je zjazdovka úzka a prechádzate hneď niekoľkými neprehľadnými zmenami terénu. Výšľap na vrch sedačky zjazdovky Paseky Vám zaberie do 40 min času, dá sa to vyšliapať aj za 30 minút. Od sedačky môžete pokračovať vľavo po hrebeni, alebo sa spustíte na druhú stranu - po ľavej strane popri lese je vyratrakovaná cesta. Nespúšťajte sa popri detskom vleku, nič sa nestane, ale budete šliapať z kotla medzi Pasekami a Poludňákom. Pokračujete ku Chate na Grúni, odtiaľ môžete šliapať smerom vpravo po miernejšom teréne, alebo vľavo od vleku popri lese, po strmšom teréne. Celý tento úsek zvládnete na rozloženom splite, nič nemusíte baliť. (dokonca na niektoré viazania (spark) sa dajú kúpiť poistky a zaistiť si päty viazania ako na lyžiach) Od konca vleku na Poludňovom Grúni je to skôr pre mierne pokročilého, terén je strmý a často ľadový, ak sa Vám na začiatku príliš šmýka radšej si konečný úsek od posledného stĺpu vleku nechajte na inokedy. Ak sa šmýka dole, tak hore to bude len horšie - sfúkané a ľadové (môžete využiť mačky) Dole sa môžete spustiť po pravej strane (z hora), ktorá sa neupravuje ratrakom. Ak máte šťastie je celkom dosť prašanu (skoro ráno). Na Chate na Grúni robia pravé domáce vyprážané šišky, ale bohužiaľ častejšie ich nemajú ako majú. Raz povedia, že málo ľudí, potom že ich robia len cez víkend..no proste ak budete mať šťastie tak bomba, ak nie tak nebuďte prekvapení sme stále na Slovensku. Halušky majú vždy a sú tiež super.

3, Kubínska Hoľa

náročnosť: začiatočník

celkový čas výstupu: 1,5 hod

Kubínska je super v tom, že zaparkujete na parkovisku pod lyžiarskym strediskom, obujete splitboard a môžete bezpečne šliapať po pravej strane cez les - mimo zjazdovky. Je to krátky výšľap ale intenzívny a lesík je v zime veľmi pekný. Trasa začína od hotela Green, je bezpečná a lyžiari tam nechodia. Túto trasu určite odporúčam všetkými desiatimi, je to fajn výlet a jazdiť môžete z vrcholu popri vlekoch cez lesík (po pravej strane zhora) kde väčšinou nasneží dobrý základ. Terén si môžete pozrieť už pri výšľape a pomaly plánovať ideálnu stopu na jazdu dole aj po ľavej strane (zhora) tiež neupravujú. Otváracia doba strediska je pre všetkých 8.00-16:00.

kubinska hola mapa pre skialp

4, Čertovica - Štefánička

náročnosť: začiatočník / mierne pokročilý

celkový čas hore: 3 hod tam - 2 hod naspäť

Táto túra je krásna hlavne na jar, keď sa Vám podarí počasie a včasný štart tak si užijete krásny deň. Zaparkujete na Čertovici pri motoreste (chodili sme tu ako deti na lyžiarske preteky a odvtedy sa tu 20 rokov nič nezmenilo pozn. - 2019 posl. návšteva). Prejdete cez cestu a začnete šliapať smerom hore, popri zjazdovke je turistický chodník cez lesík, ale môžete využiť aj kraj zjazdovky. Na jar je potrebné vyšľapať kúsok so splitom v ruke alebo na batohu, ale stojí to za to. Po príchode na hrebeň je to klasický výšľap hore-dole, výhľady sú nádherné. V peknom počasí tu stretnete mnoho skialpinistov, táto nenáročná túra Vás uchváti krásnymi výhľadmi. Na Štefáničke sa môžete občerstviť, nabrať sily a ak sa cítite tak môžete pokračovať na Ďumbier. Ak máte auto zaparkované na Čertovici ako my, tak Vás čaká takmer rovnako dlhý výlet naspäť, ale väčšinu cesty idete dole kopcom. Môžete však zjazdiť nejaký žľab a odtiaľ ísť autobusom na Čertovicu, ak sú dobré snehové podmienky a máte čas, tak sa oplatí dať si jazdu za odmenu. Pozrite si však lavínovú situáciu v lokalite, prípadne si urobte sondu.

mapa na skialpovu turu5, Žiarska dolina - Žiarska chata

náročnosť: začiatočník

celkový čas: 1,5 hod tam - zjazd 20-30 min

Toto je pohodový výlet úplne pre každého. Auto zaparkujete v ústi Žiarskej doliny (parkovné 3 eura) a na splitboarde pokračujete nenáročnou trasou 5 km, je to široká asfaltová cesta. Pred túrou si prečítajte lavínové výstrahy ak hrozí nebezpečenstvo, dolina je uzavretá. V roku 2009 tu spadla veľká lavína až na cestu, neignorujte varovania. V pohodovom tempe sa dostanete k Žiarskej chate. Ak máte dosť síl, a snehové podmienky to dovoľujú môžete sa vybrať po zimnom tyčovaní aj kúsok ďalej, kde nájdete súkromie na oddych a pobalenie vecí. Dole k parkovisku sa dostanete rovnakou cestou. Ak už máte základné túry zvládnuté a ste dobrý jazdec tak odporúčame na jar výšľap na Baranec, je to pekný zjazd a príjemná dlhšia túra. Sú tam dva strmšie skalnaté úseky, je fajn mať so sebou základnú elezeckú výstroj. V Žiarskej doline sú krásne okolité kopce a panoráma, na dlhší výlet odporúčam prespať na chate a pred východom slnka vyraziť na hrebeň, samozrejme ak to podmienky dovoľujú. Ak sa pohybujete už v strmšom teréne v ktorom strácate istotu, nie je hanba otočiť sa a zjazdiť dole z tohto miesta. Podľa profilu stúpania štartujete v 900 m.n.m. a končíte v 1300 m.n.m., čiže nič náročné, aj keď máte práve slabšiu kondičku. Ideálne po Vianociach na rozbeh do sezóny.

skialp mapa zapadne tatry6, Trangoška (Chopok Juh) - Ďumbier na jar

náročnosť: začiatočník / mierne pokročilý

celkový čas: 2 hod na Štefáničku a potom cca 40 min na Ďumbier

Zobrali sme border koliu a 10 ročného jacka russela a dali sme to v pohode. Vystartovali sme od Trangošky, v marci tam bol ešte sneh, je to tmavá dolina a drží sa tu ľadovo snehový vyšľapaný pás. Cey lesík sme sa dostali do ústia žľabu odkiaľ sme začali zetkovať - traverzovať pre strmší terén. Keď sme vyšľapali ku Štefáničke pýta sa nás miestny skialpinista, že prečo vyzúvame splity. V zápätí pokračoval: "Takto krásne a bez vetra tu nebolo týždne, choďte rovno na Ďumbier !" tak sme išli. Po 10 minútach sa otočím, že kde je ten človek s výborným nápadom a on nám kýval od Štefáničky s pivom v ruke, že hore na Ďumbáči bol včera a že si to máme užiť :D a áno, užili sme si to. Krátky rukáv, vesta, jack russel už v batohu a boli sme tam asi za 40 min - direkt. Tent chalan nám svojou radou urobil nádherný deň na Ďumbieri, kam sme pôvodne vôbec neplánovali ísť. Niekedy sa oplatí počúvať lokálov, aj keď vám radia vrátiť sa, pre zlé podmienky. Výhľad bol nádherný. Spustili sme sa na neskorší obed na štefáničku a potom dole ku Trangoške. Zjazd bol náročnejší kvôli veľkému množstvu skialpinistov ale nie dlhší ako 20-30 min. Prechádzali sme aj úzke úseky kde bol posledný sneh, to nás spomaľovalo.

Na záver

Dôležité však je aký máte cieľ túry. Ak si chcete užiť výhľady a pošľapať si v pekný deň na horách tak hľadajte ľahšie dostupné hrebene. Ak si chcete zajazdiť prašan tak si danú tras otestujte radšej pred napadnutím snehu a keď nakydá tak pôjdete na istotu. Ak máte skúsenejších kamošov splitboardistov či skialpinistov, choďte na výlet s nimi. Spoznávať naše krásne pohoria, žľaby a hrebene na splitboarde Vás rýchlo pohltí. Sloboda, ktorú ponúká tento úžasný šport sa stane pre Vás dôležitou súčasťou života. Ja mnohé splitboardové aj skialpové túry vyberám podľa náročnosti terénu, aby ich zvládli zvyšní členovia skupiny a moje psi border kólia a jack russel.

Splitboardy a doplnky k splitovej výbave Rossignol nájdeš TU. My sme testovali Rossignol XV SUSHI SPLIT viac info nájdeš v článku TU. Splitboard Rossignol môžeš celú zimu testovať v testovacom centre RAW Vrátna, viac info nájdeš na stránke TESTUJ. Aktuálne máme v testovacej kolekcie Rossignol XV SPLIT 159 cm, SUSHI XV SPLIT 145 cm a DIVA SPLIT 152 cm, takže určite si vyberieš.

rossignol splitboard

Ak zapojíte domáceho miláčika, zo začiatku je to náročný tréning, ale už po pár výletoch budete mať šťastného psa. Rada na záver: Nikdy nechoď sám !

slapanie na splitboarde rossignol  pojazdeny svah v zime

Ďalšie túry budeme priebežne pridávať, najskôr si ich musíme odšliapať. Tešíme sa aj na Vaše tipy a postrehy, ktoré môžete písať na náš online čet na stránke, alebo na info@rossignol.sk.

skladanie splitboardu pred jazdou  slapanie na splitboarde

Prajeme veľa krásnych túr a pojazdov v prašane s bezpečným návratom domov